torsdag 12 december 2013

Lussekatter!


Då var det tid med det årliga lussebaket. Jag är inte så bra på att baka, så jag har kommit på ett bra knep. Det är att min gamla bakmaskin gör jobbet. Bakmaskinen är ett loppisfynd. Det går till så att man blandar alla ingredienserna i bakmaskinen, mjölet hjäper jag till att blanda i. Därefter är det bara att programmera in att den bara ska knåda degen.
Jag gör bara sen lussekatterna. Ett mycket smidigt enkelt sätt, ingen disk mer än bakskålen!

Receptet till lussekatterna.

5 dl mjölk
2 dl flytande margarin
1 1/2 dl socker
1 ägg
1/2 tsk salt
12 dl vetemjöl 
50 gr torrjäst blandas med mjölet
2 kuvert saffran 

Blanda allt i bakmaskinen, ställ in den på bara deg ingen bakning.
Gör dina lussekatter. Täck dom med plastfolie, låt jäsa ca 30 min.
Grädda i ugn 225 grader i ca 8-10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kategorier